SEO checklist

Zoekmachine optimalisatie (ook wel SEO of ZMO genoemd) is een specialisme wat zich bezig houdt met de positie van je website in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Een goed geoptimaliseerde website eindigt hoog in de zoekmachines, wordt hierdoor goed gevonden en zal leiden tot meer bezoekers die zich inschrijven voor je nieuwsbrief, informatie aanvragen, of nog liever een product of dienst afnemen.

Naast de juiste identiteit heb je SEO nodig om je website tot een succes te maken.

Hoe kan je zelf doen om je vindbaarheid te verbeteren?

Om een website hoog te laten scoren in Google zal de website aan een aantal voorwaarden moeten voldoen:

  1. Bepaal goede zoekwoorden

1. Schrijf goede content, webteksten

Hoe meer je verteld over wie je bent en wat je precies doet, hoe meer de zoekmachine over je weet. Uiteraard moet de inhoud van de content goed aansluiten bij jouw product of dienst.

Vervolgens is het belangrijk er achter te komen welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt om een antwoord te vinden op hun vraag of probleem. Jij hebt dé oplossing dus dat moet je ze wel duidelijk maken. Welk probleem los je op voor jouw doelgroep? Gebruik de zoekwoorden van je doelgroep in de content.

Je gaat uit van het taalgebruik van je doelgroep en houdt de content simpel en kort.  Blijf bij de bron en benoem de onderdelen. Lange, mooie teksten en officieel taalgebruik worden door de zoekmachine niet vertaald naar de zoekopdrachten van je doelgroep, dat kan de zoekmachine niet. Ze zoeken simpelweg naar de beste match op basis van de zoekwoorden die door de gebruiker zijn ingevuld.

2. Verbeter de techniek en structuur van je website

Zoekmachines moeten de code en content goed kunnen lezen. Daarom is het belangrijk dat de structuur van je website goed gekeurd is door http://validator.w3.org/

Do’s:

  • sitemap aanmaken op je website
  • gebruik h1 alleen voor titels en voor minder belangrijke titels h2, h3 etc
  • alt tekst geven aan alle images
  • images duidelijk titels geven: denk hierbij aan de zoekwoorden
  • redirects gebruiken bij het verwijderen of vervangen van pagina’s/website

Don’ts:

  • tekst in images; probeer tekst altijd in html te zetten
  • gebruik van flash: de content van flash kan niet gescant worden door zoekmachines
  • frames gebruiken 

In deze handleiding van Google vind je nog meer tips over de structuur van je website:

Beginners handleiding Google zoekmachine optimalisatie

3. Maak gebruik van interne, externe en back links, link building.

Het linken van pagina’s, content en websites is heel belangrijk voor je vindbaarheid. Zowel linken binnen je website als linken naar andere (kwaliteit) websites. Zorg dat de links de zoekwoorden bevatten waarop je gevonden wil worden.

Back link is een link van een andere website die naar jouw website verwijst. De belangrijkste links zijn de links die websites zelf op hun website plaatsen. Je moet dus zelf op zoek moeten gaan naar sites die jouw link willen plaatsen op hun website. Automatisch gegenereerde links op websites worden vrijwel niet meegeteld. Zorg ook bij de links die geplaatst worden op de externe site dat de zoekwoorden in de link tekst worden meegenomen.

4.  Zet  landingspagina’s in

Wanneer iemand zoekt in een zoekmachine zal de zoekmachine opzoek gaan naar de pagina die het beste antwoord geeft op de vraag. Dit is vrijwel nooit de homepage van een website omdat deze meestal verschillende info aanbied. Meer voor de hand liggen de pagina’s die specifiek alleen over een enkel onderdeel gaan waar de gebruiker naar zoekt. Deze pagina’s noem je instap of landingspagina’s omdat dat de eerste pagina is waar de bezoeker op binnenkomt. Om meer verschillende vragen (zoekopdrachten) te kunnen beantwoorden is het slim om voor een product dus meerdere landingspagina’s te maken die elk antwoord geven op een specifieke zoekopdracht die we van te voren vaststellen.

5. Kijk hoe je concurrenten het doen

Je kunt alleen weten hoe goed je scoort in google als je weet hoe je concurrenten het doen. Concurenten in deze context zijn de websites die hoog scoren op dezelfde zoektermen die hebt geselecteerd. Doe wat je concurrent doet en dan net iets beter. Kijk bijvoorbeeld hoe zij de content hebben opgebouwd en hoe hun website structuur in elkaar zit.

6. Maak op elke pagina een ‘call-to-action

Je hebt vast wel gehoord over ‘de gele banaan’. Dat is de enige knop op je pagina waarop je wil dat men klikt. En deze knop moet opvallen! Sommige ontwerpers zijn daar niet blij mee omdat dit vaak niet in hun ontwerpt past. Maar het werkt wel.

Wil je weten hoe jouw WordPress website scoort? Vraag een SEO quickscan aan!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *