5 Webdesign trends 2017

1. Traditionele webdesign is aan het veranderen

In het traditionele webdesign, was de rol van het ontwerp om de technologie er goed uit te laten zien voor het publiek. Webdesign is nu meer dan dat. Het is veranderd in iets groters. Webdesigners zorgen nu niet langer dat de websites er niet alleen maar mooi uitzien, maar ze moeten ook rekening houden met de ervaring van de gebruikers en hun verhalen. De ‘beleving’ van een website draait nu om de gebruikerservaring.

2. Content eerst

Meer dan de helft van het verkeer op je website komt tegenwoordig via smartphones en tablets. Dit betekent dat je rekening moet houden met kleinere schermen. De content moet goed te lezen zijn en de boodschap meteen duidelijk. Dit vraagt een andere aanpak dan een paar jaar geleden.

3. Personalisatie

Bezoekers verwachten steeds meer dat jij weet wat ze zoeken, of waar ze behoefte aan hebben. In 2017 kun je niet meer zonder het analyseren van de bezoekers. Gebruik deze data om je klanten beter te bedienen. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwsbrief met producten waar zij eerder interesse in hebben getoond.

4. Conversational interfaces

2016 is een belangrijk jaar geweest voor conversational interfaces. Mensen zullen steeds meer samenwerken met bedrijven, diensten en bots via chat, messaging en andere natuurlijke taal interfaces.

 

 

Messaging platforms nemen sociale netwerken en app-downloads over, daardoor zijn bedrijven op zoek gegaan naar manieren om deze verandering te kunnen benutten.

Het ontwerp van conversational user interfaces (bijvoorbeeld voor websites) zal een steeds belangrijker onderdeel worden voor de meeste webdesigners in 2017.

5. Animaties en gifs

Animaties worden al een tijdje gebruikt maar nieuw is de GIF Animaties in webdesign. Een GIF animatie kan ingezet worden om aandacht te trekken van de gebruiker, maar gebruik ze met mate. Je kunt met GIF animaties bepaalde producten onder de aandacht brengen of instructies geven.